D-vitamiini ja Suomen talvi

D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin ja fosforin imeytymiseen ja varastoitumiseen. Elimistö varastoi D-vitamiinia tehokkaasti, joten sitä ei tarvitse nauttia joka päivä.  D-vitamiinia suositellaan erityisesti naisille koska heillä on suurempi osteoporoosin riski kuin miehillä.  Vanhenemiseen liittyvä osteoporoosi alkaa vasta 40-vuotiaana.  Päivittäistarpeen saa kasaan syömällä 80 g kirjolohta, 100 g silakkaa, 100 g kampelaa tai 200 g tonnikalaa. Rasvaisen kalan nauttiminen muutaman kerran viikossa pitää D-vitamiinitilanteen kunnossa.

Advertisements

Avainsanat: , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: