Juureksissa kaikki vitamiinit tallessa

Parhaimmillaan juurekset ovat juuri maasta nostettuna. Suomessa kun on pitkä ja pimeä talvi, jolloin tuoreita juureksia ei saa muualta kuin kaupan hyllyltä tai omasta kellarista on syytä muistaa pari pikku juttua.

C-vitamiiniä on eniten raaoissa juureksissa. Kun juurekset kypsennetään tai pakastetaan C-vitamiinia häviää jonkin verran. Kaikkein huonoimmin C-vitamiini säilyy keitetyissä ja säilötyissä tuotteissa.  Kuorineen keittäminen auttaa vitamiinejä säilymään paremmin.  Jos juurekset kuoritaan, keitinvesi kannattaa käyttää muuhun ruunalaittoon, näin vitamiinit eivät valu viemäriin veden mukana. Juuresten keitinvedestä voi tehdä kastikkeen, keiton, murekkeen jne.

Pakastettaessa juureksia ne säilyvät hajoamattomina, mutta niiden etsyymitoiminta jatkuu, ellei niitä esikeitetä (muutaman minuutin ajan) ennen pakastamista.  Tämä esikypsytys tappaa mikrobit ja juurekset säilyvät paremmin. Keittäminen vähentää vitamiineja, mutta juures maistuu paremmalta kun raakana pakastettu.

Advertisements

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: