Stressikierteen katkaisu

Onko elämäsi ohjelmoitua? Kuljetko kuin autopilotilla elämääsi? Kaikki mitä teet on rutiinia, töissä rutiinia, kotona rutiinia, lomalla rutiinia. Olisiko aika tehdä jotain toisin?
Ota irtiotto rutiinielämästä ja järjestä itsellesi aikaa. Kaikki muutos lähtee omasta itsestä. Kukaan muu ei tule muuttamaan ja mullistamaan sinun elämääsi. Sinä saat muutoksen aikaan itse.
Yritä ensin katsoa elämääsi ulkopuolisen silmin. Kuvittele vaikka että olet avaruusolio, joka on tullut maahan tutustumaan paikallisiin elämänmuotoihin. Minkälaisen kuvan hän saa sinun elämästäsi?
Kun lähdet työpaikalta ja suljet työpaikan oven, tässä vaiheessa on aika nollata työaivot. Se, mikä on työpaikalla jää sinne ja sitä ei tuoda kotiin. Jos olet aina ajanut autolla töihin, kävele vaihteeksi tai käytä julkisia liikennevälineitä. Saat ensimmäisen katkaisuhoidon rutiineihisi. Jos kävelet niin pysähdy välillä, sinulla ei ole mitään kiirettä minnekään. Pysähdy ihailemaan kaunista luontoa. Etsi ympäriltäsi jotain kaunista, se voi olla vaikka kuinka pieni asia. Pysähdy miettimään sitä hetkeksi, ennenkuin jatkat matkaa.
Kun pääset kotiin, ota kiireetön suihku. Sinulla ei ole kiirettä mihinkään. Pukeudu suihkun jälkeen löysään kotiasuun, jossa on hyvä olla. Ajattele miten mukavalta sinusta tuntuu. Unohda kiire, stressi, rahahuolet, tekemättömät työt. Nyt on aika rentoutua.
Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Rentoudu. Kun tunnet olosi hyväksi, voit siirtyä perheesi pariin, harrastuksiisi, kuunnella rauhallista musiikkia, lukea kirjaa tai mitä sitten yleensä iltaisin teetkin tai tehdä jotain ihan muuta. Voit lähteä luontoon kävelemään yksin tai perheen seurassa. Voit nauttia ruuanlaitosta, siivouksesta tai mistä hyvänsä. Vie rauhallinen hyvä mieli kaikkeen siihen mitä teetkin.
Kun olet stressaantunut vältä tietokonetta, kännykkää tai TV:tä. Ne yleensä vain ruokkivat stressiä. Älä myöskään juo kahvia, kola-juomia tai energiajuomia. Ne kiihdyttävät ja pahentavat stressikierrettä. Jos hermot ovat kireällä pyri rauhoittumaan tekemällä jotain rauhallista ja hyvin hitaasti. Keskity siihen mitä teet, ajattele vain ja ainoastaan sitä, mitä teet. Jos et keksi mitään rauhallista tekemistä, hengitä rauhallisesti ja keskity siihen miten hitaasti hengität ulos ja sisään. Keskity siihen missä hengitys tuntuu kehossasi. Jatka niin kauan kunnes tunnet rauhoittuneesi.
Kun menet illalla nukkumaan, kiitä kaikista niistä hyvistä asioista, joita sinulle on tapahtunut tänään. Muistele vain hyviä asioita ja ole aidosti kiitollinen. Ole kiitollinen sängystä, jossa nukut ja peitosta, joka on päälläsi. Keskity hengittämään rauhallisesti ja rentoutumaan. Mieti kauniita, hyvä asioita.
Kun aamulla heräät, laita herätyskello soimaan niin aikaisin, että sinulla on aikaa lähteä rauhallisesti liikkeelle. Herätä rauhassa, peseytyä rauhassa ja pukeutua rauhassa.
Kun saavut työpaikallesi ja avaat työpaikkasi oven, jätät kaikki kotihuolet taaksesi. Nyt olet töissä ja ajatuksesi ovat kokonaan työasioissa. Keskity niihin ja tee päivästäsi paras mahdollinen.
Vähitellen pystyt muuttamaan ajatuskuviosi ja löydät jokaisesta päivästä elämän lähteen ja taltuta stressin. Kaikki lähtee sinusta itsestäsi. Pystyt siihen.

Advertisements

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: