Mistä tunnistaa masennuksen?

  • Aamuisin on hankala päästä sängystä ylös.
  • Mikään ei kiinnosta.
  • Itkettää.
  • Tulevaisuus tuntuu toivottomalta.
  • Ei huvita puhua.
  • Päätöksien teko ei kiinnosta.
  • Elämä tuntuu tyhjältä ja millään ei ole mitään tarkoitusta.
  • Ruokahalu on kadonnut.
  • Ei nukuta.
  • Kaikki on kurjaa.
  • Mihinkään ei pysty keskittymään.

Tämä kaikki on ihan normaalia elämää. Kyseessä ei ole masennus, vaan ihan normaali-ihmisen normaali päivä, varsinkin jos se menee ohi suhteellisen nopeasti. Sen sijaan jos tilanne alkaa rajoittaa normaalia elämä ja jää vuosia jatkuvaksi tilaksi, kyseessä on masennus.

Kaikilla on tälläisiä ”huonoja päiviä” aina silloin tällöin, joskus jopa muutama viikko putkeen, mutta ne menevät ohi. Niitä vastaan voi taistella. Nykyihmiset on ohjelmoitu niin että aina pitäisi olla kivaa ja mennä lujaa. Kenelläkään ei ole aina kivaa ja lujaa menee normaalielämässä harvoin tai ei koskaan.
Arvioidaan että 15-20% ihmisistä kärsii masennuksesta, yleensä syy on kasvatuksessa ja siinä että tuijotellaan liikaa omaa napaansa ja verrataan sitä sitten muihin, tietämättä että muilla voi olla vielä pahempia ongelmia voitettavanaan.

Elämää on hyvä silloin tällöin pohtia ja miettiä mikä osuus itsellä on masennuksen aiheuttajana. Jos et harrasta ollenkaan liikuntaa raittiissa ulkoilmassa, käytät alkoholia, käytät huumeita, tupakoit, sinulla ei ole läheisiä suhteita sukulaisiin tai ystäviin, syöt roskaruokaa ja eineksiä päivästä toiseen, katsot TV:tä tai tietokonetta päivästä toiseen monta tuntia putkeen, mahdollisuutesi masentua on noin 100% ja kaikki on ihan itse aiheutettua.
Mitäpä jos ryhdistäytyisit ja kävelisit ulkona puolen tunnin tai vaikka 4 tunnin lenkin. Samalla voit miettiä elämää ja mitä voit tehdä itsesi hyväksi. Kukaan muu kuin sinä itse ei auta sinua tästä suosta. Ota vastuu itsestäsi. Alkoholi, muiden tappaminen tai itsemurha eivät ole ratkaisuja mihinkään, niillä siirrät vain vaikeutesi muiden kannettavaksi.

Masennuksella voi olla myös ulkopuolisia aiheuttajia kuten lähiomaisen kuolema, avioero, työpaikan menetys, kodin menetys rahavaikeuksien takia, vakava sairaus. Tälläisten tilanteiden kohtaaminen on raskasta yksin, jos ystäviä tai lähiomaisia ei ole, joskus on syytä turvautua ammattiauttajiin, jos tuntuu että itse ei jaksa. Jos ystäviä tai omaisia on, he ovat korvaamattoman tärkeä tuki surutyössä ja asian käsittelyssä.

Älä ole armoton itsellesi, älä vaadi itseltäsi enempää kuin pystyt tekemään. Aloita matkasi kohti valoa pienin askelin. Mikään tilanne ei ole koskaan täysin toivoton. Keskity muiden auttamiseen, niin autat samalla itseäsikin. Ota kiinnekohta jostain. Ajattele asiaa järjellä ja hae ajoissa apua, jos siltä tuntuu. Psykologi, psykiatri tai lääkäri on tottunut arvioimaan ihmisen psyyken tilaa ja mielialalääkitys auttaa alkuun. Se, että olet lääkityksellä, ei kuitenkaan tarkoita sitä että sinun ei tarvitsisi tehdä mitään. Kun aloitat lääkityksen on entistäkin tärkeämpää että otat elämäsi omiin käsiisi ja mietit miten voit tehdä siitä vielä paremman.

Mainokset

Avainsanat: , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: