Flunssa ja siitä selviäminen

Tärkeintä on omasta vastustuskyvystä huolehtiminen. Mitä parempi on oma vastustuskyky sairauksia vastaan, sen todennäköisempää on että ei saa tautia. Vastustuskyky vaikuttaa myös siihen miten voimakkaana taudin saa.
Näin parannat vastustuskykyäsi:
1. Ota myönteinen elämänasenne.
2. Nuku riittävästi. Tämä voi vaatia sitä että menee aikaisin nukkumaan. 8 tuntia yöunta on hyvä määrä, osa ihmisistä tarvitsee jopa 10-12 tunnin yöunet.
3. Ulkoinen ja retkeile luonnossa. Karaistuminen ulkoilmassa parantaa vastustuskykyä.
4. Pukeudu aina sään mukaan. Jos olet palelevaista tyyppiä hanki lämpimät alusvaatteet ja muista lämpimät sukat, tilavat kengät, joissa on lämmin vuori sekä lapaset ja lämminvuoriset rukkaset talvella.
5. Hengitä ulkona ollessasi nenän kautta. Ilma ehtii lämmitä ennen kuin pääty keuhkoihin.
6. Syö monipuolista ruokaa. Muista syödä riittävästi vihanneksia ja kalaa. Älä unohda marjoja ja hedelmiä, äläkä kokojyvätuotteita. Syö hapatettuja maitotuotteita tai -soijatuotteita ja lihaakin on hyvä syödä talvella, että tarkenee.

Jos flunssa on jo tullut. On aika hiljentää vauhtia.
1. Juo lämmintä mehua ja juo muutenkin paljon lämmintä vettä.
2. Pidä itsesi lämpimänä, mutta niin kuuma ei saa olla että hikoilee koko ajan.
3. Syö immuunipuolustusta kohottavia ruokia: valkosipulia, inkivääriä, karpaloita, puolukoita ja siitakesieniä.
4. Nauti C-vitamiinipitoisia kasviksia:  ruusunmarjat, pihlajanmarjat, mustaherukat, sitrushedelmät.
5. Pidä huolta että saat riittävästi sinkkiä:  syö mereneläviä, naudanlihaa, juureksia.
6. Lepää ja ota päiväunia.

Advertisements

Avainsanat: , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: