Hyviä uutisia rasvasta

Bostonin naistensairaalassa on tehty tutkimusta laihduttajilla. Tutkimuksessa oli kaksi ryhmää ensimmäinen ryhmä noudatti ruokavaliota, johon kuului 35% rasvakaloreita ja toinen ryhmä noudatti ruokavaliota, johon kuului 20% rasvakaloreita.
Rasvat, jota molemmat ryhmät söivät olivat tyydyttymättömiä rasvahappoja eli peräisin pähkinöistä, avokadosta ja oliiviöljystä. Näitäkin kehoitettiin käyttämään kohtuudella. Molempia ryhmiä kehoitettiin luopuaan tyydyttyneiden rasvojen käytöstä (lihatuotteet, voi) ja trans-rasvojen käytöstä (einekset).
Kaikki osanottajat puodottivat painoaan saman verran (noin 5 kg). Vuoden kuluttua ryhmiä verrattiin taas ja huomattiin että ryhmässä, joka noudatti ruokavaliota, jossa 35% kaloreista tuli rasvasta, paino pysyi poissa, kun taas toinen ryhmä, jossa vain 20% kaloreista tuli rasvasta oli jo lihonut laihduttamansa kilot takaisin.
Millä tämä selitettiin? Molemmat dieetit olivat terveellisiä joten painoa putosi, kuitenkin jos on kauan vähärasvaisella dieetillä laihduttaja helposti palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa. Rasvainen ruoka pitää paremmin nälän loitolla.
Toinen seikka mitä tässä tutkimuksessa ei mainittu saattoi olla liikunnan määrä, kun kaloreita tulee enemmän ravinnosta, tarvitaan enemmän liikuntaa polttamaan niitä. Voisi olla mahdollista että 35%-ryhmä liikkui enemmän kun pudotti omia kilojaan, verrattuna 20%:n ryhmään. Tämä on siis oma arvailuni, eikä liity kyseiseen tutkimukseen.

Advertisements

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: