Väsyneet ja raskaat jalat

Jos työpäivä kuluu enimmäkseen jalkojen päällä, jalat ehkä jaksavat nuorena hyvin, mutta vanhemmiten ne ovat illalla jo todella väsyneet ja raskaat.
Mikäli mahdollista lepuuta jalkoja työpäivän aikana nostamalla ne ylös. Yleensä tämä ei ole mahdollista kuin tauoilla, joten käytä ne hyväksesi.
Opettele käyttämään tukisukkia, verisuonesi kiittävät sinua, kun tulet vanhaksi. Tukisukka voi aluksi tuntua ahdistavalta, mutta kyllä siihen tottuu. Suonikohjut sitten vanhempana ahdistavat vielä enemmän, jos et totutellut tukisukkiin. Valitse oikea koko, tukisukan pitää tuntua napakalta, mutta se ei saa puristaa liikaa. Jos läskit tursuvat tukisukan varresta, tukisukka on liian kireä. Jos tukisukka rullautuu itsekseen päivän aikana nilkkaan, se on liian löysä.
Jos käytät korkokenkiä koko työpäivän, potkaise ne edes tauoilla pois jaloista ja hiero jalkoja. Kävele jonkun aikaa ilman korkokenkiä ja venytä pohkeita.
Illalla kun tulet kotiin ota jalkakylpy tai vaihtokylpyjä. Hiero jalkojasi tai yritä saada joku muu tekemään sinulle jalkahieronta. Jumpaa jalkoja ja varpaita. Nosta jalat ylös.
Pidä huolta jalkojen lihaksista, pelkkä paikallaan seisominen ei riitä jalkalihaksille, ne tarvitsevat myös liikuntaa. Vahvistuta jalkalihaksia kuntosalilla ja lisää jalkojen verenkiertoa kävelemällä epätasaisessa maastossa. Uinti tekee jaloille myös hyvää.
Käy säännöllisesti jalkahoidossa. Kokeile vyöhyketerapiaa. Kokeile jalkojen verenkiertoa vilkastuttavia voiteita.
Kokeile lenkkareita, joiden pohja on epätasainen, jalkalihakset saavat enemmän jumppaa.

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: