Peruskunto

Talven jäljiltä monen ihmisen fyysinen ja psyykkinen kunto on enemmänkin perskunto, kuin hyvä peruskunto. Hyvä peruskunto tarkoittaa sitä että olet perusterve, sinulla on lihasvoimaa sekä riittävästi fyysistä ja psyykkistä energiaa.
Hyvä kunto ei tule hetkessä, mutta hyväkin kunto rapistuu jos sille ei tee mitään. Kun kunnon kohottaminen aloitetaan on paras lähteä liikkeelle hitaasti, varsinkin jos alkukunto ei ole kummoinen. Peruskunnon saavuttaminen kestää harjoittelusta riippuen 6-8 viikkoa. Rapakuntoisella vieläkin kauemmin. Varaudu siis siihen että töitä täytyy tehdä kuntonsa eteen. Mikään pilleri ei paranna kuntoa.
Laadi itsellesi realistinen kunto-ohjelma. Jos tänään hädin tuskin pääsit raahautumaan postilaatikolle, ota tavoitteeksi päästä viikon kuluttua kaksi kertaa sama matka ja lisää matkaa vähitellen.
Muista myös kehitää voimaa ja notkeutta sekä tasapainoa. Kaikenikäiset hyötyvät hyvästä peruskunnosta. Ikä ei ole este eikä rajoite, vaan hyvä syy kasvattaa kuntoa.
Kun saat itsesi sellaiseen kuntoon että pystyt juoksemaan tunnin parin ilman vaikeuksia, voit alkaa totuttaa kehosi rankempaan harjoitteluun ja päätyä huippukuntoon.

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: