Turvonneet nykyihmiset

Kun katselelee ympärilleen suunnilleen puolet ihmisistä on jollain lailla turvonneen näköisiä. Osalla kysymyksessä on nesteturvotus, osalla turvotus on jo muuttunut pysvämmäksi rasvakudokseksi. Keskimäärin 40-60% ihmisistä on jotenkin muuttunut pallomaisiksi. Pallomaisuus ei ole hyvä muoto, sillä se saa ihon venymään ja rasittaa tukikudoksia. Pyöreät muodot kertovat myös siitä että aineenvaihdunta ei toimi optimaalisesti ja sydän- ja verenkierto on tiukoilla. Kaiken lisäksi jatkuva turvotus kohottaa verenpainettakin ja lisää diabetes-riskiä

Mikä on syynä moiseen:

  1. Liiallinen suolankäyttö.  Suola sitoo nestettä elimistöön. Aloita vähentämällä suolankäyttöä. Vaihda aluksi vaikka yrttisuolaan ja vähennä, vähennä ja vähennä. Suolan voi korvata myös mausteilla ja yrteillä ruuassa. Kun pistää reippaasti mustapippuria, chiliä, cayennenpippuria tai tuoretta inkivääriä  ei suolan puutetta edes huomaa.
  2. Alkoholin käyttö. Erityisesti olut.  Ole pari viikkoa  juomatta niin huomaat eron.
  3. Liikkumattomuus. Kävele kuukauden ajan tunti päivässä niin huomaat eron.
  4. Liian vähäinen veden juonti. Juo vettä 2-3 l päivässä.
  5. Keinotekoiset makeutusaineet. Monissa kevyttuotteissa on käytetty sokerin asemasta keinomakeuttajia, ne keräävät kuitenkin nestettä ja aiheuttavat turvotusta. Vaihda virvoitusjuomat veteen ja siirry oikeaan kunnon ruokaan. Huomaat eron parissa kuukaudessa.
  6. Liikaa hiilihydraatteja ja tärkkelystä sisältävä ruokavalio. Unohda karkit ja makeiset ja sokeriset leivonnaiset, ne aiheuttavat vatsan turvotusta. Kun luovut kokonaan sokerista ja valkoisesta vehnäjauhosta  huomaat eron parissa viikossa.
  7. Liikaa kahvia. Lopeta kahvin juonti pariksi kuukaudeksi niin huomaat eron.
  8. Stressi.  Hidataa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa turvotusta. Opettele rentoutumaan.
  9. Istumatyö. Jos istut päivät pitkät tietokoneella liikkumatta, vatsasi alkaa turvota. Harrasta liikuntaa ennen töihin menoa, töissä tauoilla ja töiden jälkeen, huomaat eron. Keskity erityisesti vatsalihasten treenaamiseen ja venyttelyyn sekä aerobiseen liikuntaan.
  10. E-pillerit, hormonihoidot ja kilpirauhasen toimintahäiriöt. Jos huomaat että alat turvota hormoneista tai epäilet että turvotuksesi on kilpirauhasperäistä käväise lääkärillä. Tarkista kuitenkin sitä ennen että syy ei johtuu yhdestäkään yhdeksästä edellä mainitusta kohdasta.
  11. Unettomuus ja nukkumattomuus. Jos et nuku tarpeeksi kehosi alkaa turvota. Tarkista että nukut vähintään 8 tunnin yöunet. Mene aikaisemmin nukkumaan jos se ei ole muuten mahdollista. Pimennysverhot, korvatulpat ja unimaski on jo keksitty.

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: