Suomalaiset ja D-vitamiini

Viime talvina monissa julkaisuissa on mainittu että suomalaiset eivät saa tarpeeksi D-vitamiinia talvella (lokakuu-huhtikuu).  Katseltuani lapsia en ole huomannut kenelläkään riisitautia, sen sijaan aikuisilla tuntuu olevan osteoporoosia, jonka arvellaan johtuvan puutteellisesta D-vitamiinin saannista (???).
Luontaisesti D-vitamiinia saadaan elimistöön auringonvalosta, maitotuotteista ja rasvaisesta kalasta. Kuitenkin kaikkialla kehoitetaan nauttimaan D-vitamiinia tabletteina talviaikaan.

Tutkitaan asiaa…
D-vitamiinin saanti mitataan kansainvälisellä yksiköllä (ky). Yksi mikrogramma (μm) D3-vitamiinia vastaan 40 ky D-vitamiinia.

D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus RDA:n mukaan on alle 50-vuotiaille 200 ky (5 μm), 51-70-vuotiaille 400 ky (10 μm) ja yli 70-vuotiaille 600 ky (15 μm).

Jos D-vitamiinia haluaa auringosta, noin 15 minuutin oleskelu auringossa päivässä riittää ja kas kummaa elimistö myös varastoi D-vitamiinia talven varalle. Auringosta ei voi saada liikaa D-vitamiinia, sillä kun elimistön oma D-vitamiinivarasto on täynnä, elimistö alkaa tuottaa D-vitamiinin sijaan lumisterolia, joka on in-aktiivinen rasva-aine.
Jos aurinko ei ole sinun juttusi, vaikka ihan ilmainen D-vitamiinilähde onkin, niin syödään sitten D-vitamiini ruuasta:
D-vitamiinia on 100 g:ssa seuraavia elintarvikkeita:

  • silakka 17,1 μm
  • lahna 13,8 μm
  • kanttarelli 12,8 μm
  • muikku 12,7 μm
  • lohi 12,5 μm
  • ahven 8,5 μm
  • sillisäilyke 8,3 μm
  • kirjolohi 7,3 μm
  • margariini 7 μm
  • voi-kasvisöljyseos 40% 7 μm
  • hauki 6,7 μm

Näyttää siltä että jos oleskelee hieman auringossa ja syö edes 100 g jotain ed. ruuista ei ole mitään hätää D-vitamiinin saannin suhteen.

Entäpäs liikasaanti?
Liiallinen D-vitamiinin saanti on haitallista. Päivittäiset 1000 – 2000 ky:n annokset aiheuttavat sen että luusto haurastuu ja kalsiumia alkaa kertyä pehmytkudoksiin (sydän, munuaiset, verisuonten seinämät), muita ongelmia ovat sydämen rytmihäiriöt, oksentelu, pahoinvointi, ripuli, ummetus, voimakas väsymys, tajunnan häiriöt. Tablettien sijaan olisi hyvä syödä vaikkapa kalaa, ettei saisi osteoporoosia ja kuolisi munuais-, sydän- tai verisuonitauteihin.

Uusimpien tutkimusten mukaan liiallinen D-vitamiinin saanti suhteessa muiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saantiin, saattaa aiheuttaa kyseisiä ”sivuvaikutuksia” jo paljon pienemmilläkin annoksilla, mikäli runsas D-vitamiinin käyttö on jatkunut pitkään.

Avainsanat: , , , , , , , ,

2 vastausta to “Suomalaiset ja D-vitamiini”

  1. Neonomide Says:

    Auringosta on mahdollista saada D-vitamiinia 250-500 µg päivässä. Viittaamasi 1000 ky vastaa vain 25 µg:aa D-vitamiinia.

    Voisitko kertoa mistä olet lukenut että jo 25-50 µg:n nauttiminen voisi aiheuttaa viittaamiasi ongelmia ?

    • luovataito Says:

      Mielenkiintoista tietoa. Kiitos täydennyksestä. Auringosta voi saada 10 minuutissa, jopa 10 000 ky D-vitamiinia. Se miten paljon D-vitamiinia auringosta saa on riippuvainen ihotyypistä. Vaaleaihoinen saa enemmän pienemmälläkin aurinkoaltistuksella, kuin tummaihoisempi henkilö. D-vitamiinin saantiin vaikuttavat myös monet muut seikat: kuinka paljon D-vitamiinin esiastetta on iholla, henkilön aineenvaihdunta, henkilön maksan ja munuaisten kunto ja toiminta sekä hormonaaliset seikat. Lisäksi vaikuttaa se miten voimakasta auringonvalo on, D-vitamiinin muodostukseen tarvitaan myös auringon lämpösäteilyä, pelkkä UV-säteily ei riitä.
      D-vitamiinin vaaroista saamani tiedot ovat peräisin seuraavista lähteistä Pharmaca Fennica 2010, Valitut Palat: Vitamiinien, Kivennäisaineiden ja Luonnonlääkkeiden parantavat voivat 2001, Knut T. Flytlie: Vitamiinivallankumous – aktiivisen itsehoidon käsikirja 1997, Thorsons Complete Guide to Vitamins et Minerals, Mary-Ellen Siegel: Safe in the Sun, David J. Leffell, M.D: Total Skin, 2000. Yleensä kaikissa lähteissä missä kerrotaan D-vitamiinista mainitaan myös sen haitat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: