Arkiliikuntaa

Opettele löytämään arjen liikuntamahdollisuudet, niin saat huomaamatta lisää liikuntaa päiviisi ilman että sinun täytyy varata liikunnalle aikaa kalenteristasi.

Kotona:

  • Kävelytä koiraa (vaikka sinulla ei sellaista oliskaan), tee koiran kanssa kunnon kierros, ei mitään 15 minuutin pissitystaukoa.  Hyväksi sinulle ja koiralle. Tunnin kävely aamuin illoin.
  • Siivoa kotona, vaikkei aina siivottavaa löytyisikään. Yleensä sitä kyllä löytyy. Poltat 215 kaloria tunnin siivouksella.
  • Tee iltakävely iltaruuan päälle. Ihan sellainen leppoisa ½ tunnin lenkki. Edistää ruuansulatusta ja polttaa noin 140 kaloria.
  • Yritä lyödä kahta kärpästä yhdellä iskulla…(siis ei kirjaimellisesti vaan tee kahta tehtävää yhtä aikaa). Aloita ruuanlaitto ensin ja kun ruoka on kypsymisvaiheessa voit laittaa pyykit koneeseen, siivota tai tehdä jotain muuta. Valmista ruokaa kerralla isompi määrä ja syö tähteitä, näin säästät useamman tunnin liikuntaa varten.

Perheen kera

  • tee liikunnasta perhetapahtuma. Sinä voit juosta ja lapset pyöräilevät rinnalla. Jos lapset ovat isompia voitte harrastaa monia lajeja yhdessä kävelyä, hiihtoa, luistelua, erilaisia pelejä jne.
  • jos kuljetat lasta harrastuksiin, voit käyttää lapsen harrastusajan hyödyksi, jos sinua ei tarvita siellä, mene siksi aikaa joogatunnille, pilatestunnille, aerobic-tunnille, potkunyrkkeilyyn tai vatsatanssiin. Voit myös jäädä kannustamaan lastasi, mutta muista liikkua samalla.

Työmatkalla:

  • jos käytät autoa, älä maksa automaatilla vaan kävele sisälle maksamaan polttoaineesi. Pese myös ikkunat ja tarkista rengaspaineet. Näin saat liikuntaa.
  • jos työpaikkasi tai julkinen kulkuneuvo, jolla menet töihin on kävely- tai pyöräilymatkanpäässä hyödynnä tämä liikunta. Jos matkaa on 20 minuutin verran, poltat 236 kaloria.  Varaa töihin vaihtovaatteet, vaihtokengät ja toilettitarvikkeita siistiytymiseen.

Töissä:

  • käytkö lounastauolla syömässä ravintolassa? Mitäpä jos pakkaisit eväät kotona ja söisitkin työpaikallasi, sen ajan mitä ravintolassa tavallisesti odottelit annostasi, voit käyttää nyt kävelyyn tai asioiden hoitoon jalkaisin.
  • lähetteletkö e-maileja vieressä istuvalle tai viereisessä huoneessa olevalle henkilölle? Mitäpä jos nostaisit ahterisi penkistä ja kipaisisit henkilökohtaisesti viemään viestisi. Samalla tulee liikuntaa ja jos et jää juttelemaan muita mukavia, homma hoituu ihan samassa ajassa.
  • onko tapanasi tauolla käydä tupakalla, kahviautomaatilla tai vesiautomaatilla? Mitäpä jos jättäisit tupakat ja automaatit väliin ja kävelisit sen 15 minuuttia joka taukoon kuluu. Jos kävelet viitenä päivänä viikossa, saat jo tunnin kävelyä viikossa.
  • venyttele, harrasta taukojumppaa.

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: