Raskaana olevat naiset ja uinti

Kun nainen on raskaana häneltä on kielletty lähes kaikki rankka liikunta. Juoksu, sukellus ja vuorikiipeily kuuluvat lajeihin, joita ei raskauden aikana ole hyvä harjoittaa. Tutkimusten mukaan syynä on se että sikiön hapensaanti kärsii kun rasittava liikunta ohjaa veren naisen jalkoihin, sen sijaan että se pysyisi vartalon keskiosassa sikiötä ravitsemassa.
Raskaana oleville naisille suositellaan liikunnaksi vesivoimistelua ja uintia. Harjoituaika on noin ½ tuntia päivässä. Loppuraskauden aikana on hyvä kuunnella lääkärin neuvoja harjoittelun jatkamisesta ellei sitten halua päätyä vesisynnytykseen yleisellä paikalla.

Avainsanat: , ,

3 vastausta to “Raskaana olevat naiset ja uinti”

  1. finngirl Says:

    Itse kävin uimassa raskauden puoleenväliin asti kun uimapuku vielä mahtui päälle..en kauhean usein uinut, mutta kuitenkin. En raaskinut ostaa äitiysuimapukua kuukaudeksi😦 Harmittaa vähän ja sitä paitsi naisille tulee kaiken maailman kipujakin niin vaikea sanoa pystyisikö sitä edes uimaan kun käveleminenkin jo sattuu😦

    Juoksemisesta(1krt) voin sanoa, että seitsemännellä kuulla juoksin,maha painoi tosi paljon ja heilui tosipaljon tunsin kuinka lapsivesi heiluu ja vauvakin. Lisäksi tosiaan tuntui, että painoa on harteilla vaikka juoksin täysiä vauhtia saatoin varmasti muiden silmissä näyttää kevyesti hölkkäävältä.

    Kun taas nytkin kun juoksin bussiin lapsivettä on selkeästi vähemmän eli vauva ei heilunut siellä enää, eikä se tuntunut niin turvattomalta kun edellisellä kerralla. Tottakai juokseminen sattuu(alapäähän luihin ja lihaksiin), jollei sattuis niin voisi vaikka lenkkeillä joka päivä.

    En malta odottaa, että pääsen uimahalliin..en niin jaksais. Jos paikat ei ole vielä juhannuksena auki käyn kyllä pulahtamassa veteen !!!!

    • luovataito Says:

      Juoksemista on hyvä välttää loppuraskauden aikana ja juosta vasta synnytyksen jälkeen sitten kun kroppa alkaa kestää paremmin. Muutenkin loppuraskauden aikana on hyvä olla hieman varovaisempi liikunnan suhteen. Vedessä ja uimisessa on se hyvä puoli että vesi tukee kehoa ja paino jakautuu tasaisemmin, lantio ei kuormitu niin pahasti. Kaikessa liikunnassa on hyvä pitää myös järki päässä ja kohtuus kaikessa. Kuuntele omaa kehoasi ja oloasi ja tee sen mukaan.

  2. finngirl Says:

    Niin meinaankin..ei tässä tarvitse sinnitellä kun alle kuukausi laskettuun aikaan on noin viikko.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: