Astmaatikon kuntoilu

Jos luulit että astma estää liikunnan olet väärässä.  Jos olet astmaatikko etkä ole pitkään aikaan tai eläissäsi harrastanut liikuntaa, sen aloittaminen todella kannattaa. Saattaapi käydä niin että voit unohtaa astmapiipun ja astmalääkkeet kokonaan pois muutaman vuoden päästä.
Amerikkalaislääkärit suosittelevat astmaatikoille kävelyä. Rauhallista kävelyä. Ulkoilmassa. Luonnossa. Aloita aina rauhallisesti, lisää vauhtia sitä mukaan kun kunto kasvaa. Lisää matkaa kun kunto kasvaa.
Aluksi saattaa tuntua että hengitysteihin kertyy enemmän limaa. Älä anna sen hämätä. Jatka kävelyharrastusta. Limantulo rauhoittuu vähitellen ja hengitys alkaa kulkea paremmin. Aluksi voi olla että tarvitset yöksi lisäannokset astmapiipusta, mutta tämäkin rauhoittuu ajan kanssa.
Kylmällä ilmalla hengitystiet on hyvä suojata kaulaliinalla tai naamaripipolla (kommandopipo), näin hengitysilma lämpiää ja hengittäminen on helpompaa.
Jos et usko, niin kokeile seuraavat 5 vuotta, kävele joka päivä (edes vähän). Yritä lisätä matkaa ja vauhtia aina kun pystyt.
Lähdin 5 vuotta sitten kävelemään tuttavani kanssa, jolla oli paha astma. Aloitimme kävelystä postilaatikolle ja takaisin, vuosien vieriessä matkaa on lisätty jo 7-15 km päivässä. Hänellä ei ole enää astmaa ja polvet sekä selkäkin parani matkan varrella.  Kas kummaa!

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: