Syöminen ja tunteet

Yleensä tunnesyöminen alkaa jo lapsuudessa. Usein syyllinen on jompi kumpi vanhemmista tai isovanhemmista. Jos lapselle annetaan ruokaa (lohdutusruokaa kun tuli pipi, lohdutusruokaa kun on paha olla, palkitsemisruokaa kun tuli oltua kiltisti, palkitsemisruokaa kun pärjäsi hyvin koulussa jne.) aina kun hänellä on paha olla, hyvä olla tai kun vanhemmat haluavat vain hemmotella lastaan, lapsi oppii tunnesyöpöksi.
Syöminen on paljon helpompaa kuin tunteiden käsittely tai ongelmien ratkaisu oikeasti. Jos tunteita ei kohdata koskaan oikeasti, vaan piilotetaan ne syömisen taakse, todelliset tarpeet eivät tule koskaan esiin. Ainoa keino ratkaista tämä ongelma on kohdata tunteet. Ne hyvät, pahat, rumat ja ikävät.

5 kysymystä tämän ongelman ratkaisun hakuun:

  1. Mitä tunnet juuri nyt? Kun sinulla herää halu syödä ja sinulla ei ole nälkä, mieti missä tunnetilassa olet sillä hetkellä ja kirjaa se ylös.
  2. Mitä tapahtui hetki sitten? Mieti mistä tuo tunne nousi. Millainen tunnetila oli ja mikä sen mahdollisesti aiheutti.
  3. Mitä tarvitsen oikeasti nyt? Mieti mitä voit tehdä syömisen sijaan. Mieti miten voit ratkaista tunnetilasi ilman syömistä.
  4. Estääkö joku minua saamasta sitä mitä tarvitsen? Katso elämääsi ja mieti mitkä asiat elämässäsi estävät sinua muuttumasta. Kirjaa ylös.
  5. Mitä aion tehdä asian eteen? Laadi itsellesi päämäärä mihin tähdätä. Pidä tämä päämäärä silmiesi edessä ja pidä itsellesi annetut lupaukset. Etene pienin välietapein kohti päämäärää. Vain sinä voit muuttaa elämäsi ja ainoa mitä voit muuttaa on itsesi.

Kun syöt tunteisiisi mitä näistä syöt?

  • juustoa – olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • jäätelöä – olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • kakkuja, piiraita, vanukkaita – olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • keksejä – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • kotiruokaa – olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • lihamureketta -olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • muroja – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • nakkisämpylöitä – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • pastaa – olet pitkästynyt, masetunut, väsynyt tai yksinäinen
  • pizzaa – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • pähkinöitä – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • ranskalaisia – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa
  • suklaapatukoita – olet ärtynyt, turhautunut, stressaantunut tai itseinhon vallassa

Kun opit tunnistamaan tunnetilasi sinun on helpompi edetä itsesi kanssa. Kun syöt voit olla myös surullinen, iloinen tai kokea monia muita tunteita. Käsittele tunteesi kun se nousee esiin. Mukana voi olla myös monia tunteita, ei vain yksi.

Avainsanat: , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: