Älä missaa aurinkoisia päiviä

Aurinkosuojat päälle ja ulos. Kun aurinko paistaa siitä on syytä nauttia. D-vitamiinia muodostuu ihossa aurinkosuojasta huolimatta, (kuitenkin enemmän ilman aurinkosuojaa), joten auringosta voi ottaa annoksen D-vitamiinia aivan rauhassa. Jo 10-15 minuuttia päivässä riittää, sillä nyt sitä muodostuu paljon. Mikään ei estä ottamasta isompaakin annosta, on vain muistettava että runsas auringonotto rypistää ihoa ja jos iho palaa melanoomavaara kasvaa.
D-vitamiini on liitetty myös serotoniinin tuotantoon, mutta erityisen tärkeää se on kalsiumin imeytymiselle. Kalsium taas on tärkeä aine luille. Auringosta saamallasi ilmaisella D-vitamiinilla voit pienentää myös osteoporoosiriskiä, jos elimistöösi tulee myös kalsiumia jostain. D-vitamiini on hyväksi myös hampaille, sillä matalat D-vitamiinitasot on liitetty hammasmätään.
Muista kuitenkin että jos saat auringosta ja ravinnosta paljon D-vitamiinia ja nautit samalla D-vitamiinilisiä, voit saada liika-annoksen. Liika-annos näkyy sitten hieman myöhemmin kalsium-keräytyminä pehmytkudoksissa, virtsa- ja munuaiskivinä sekä monina muina ikävinä vaivoina, kuten luiden pehmenemisenä ja jopa osteoporoosina. Kohtuus siis kaikessa.

Advertisements

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: