Pikadieetistä pysyvään painonpudotukseen

Oletko tullut ajatelleeksi että aina kun sorrut pikadieetin lumoon pahoinpitelet kehoasi. Kun dieettisi on liian vaativa kehollesi, kehossasi alkaa tapahtua fysiologisia muutoksia. Jos rajoitat kalorimäärää liikaa tai syöt vain yksipuolisesti yhtä lajia ruokaa kehosi hermostuu. Kehosi ajattelee: ”Pelkää kaalisoppaa jo kolme päivää peräkkäin…taitaa olla nälkävuosi alkamassa. Täytyy säilyttää rasvavarastot mahdollisimman pitkään, hidastetaanpa aineenvaihduntaa että rasvakudos säilyy ja poltetaankin lihakset pois. Eihän se niitä edes käytä, joten ei niitä tarvita. ”
Tästä seuraa ongelma kun lihaskudos sattuu oleman juuri sitä kudosta, joka polttaa eniten kaloreita. Rasvakudos ei juuri kaloreita polta. Kun olet polttanut lähes kaiken lihasmassan pois yksipuolisilla pikadieeteillä, joita olet kokeillut runsaasti, mitä sitten teet? Palaat normaaliruokavalioon ja keho alkaa haalia lisää rasvakudosta. Kehosi ajattelee: ”Kun oli tuo ”nälkävuosi” tuossa juuri, niin täytyy varautua taas pahimman varalle, kun tuota ruokaa tuntuu olevan taas tarjolla. Eikun varastoon vaan.”

Miten päästä tästä kierteestä irti?
Älä koskaan jätä aterioita väliin. Aamiainen on ihan oikeasti päivän tärkein ateria. Kun syötät kehoasi säännöllisesti ja monipuolisella terveellisellä luonnollisella ruualla, kehosi ei mene ”nälkävuosi”-tilaan. Pidä huolta että annoskokosi eivät ole kohtuuttoman isot. Syö vain sen verran että tulet kylläiseksi.
Toinen tärkeä asia on liikunta. Erityisesti sellainen liikunta, joka pitää yllä lihaksia ja vahvistaa niitä. Voimaharjoittelu painoilla yhdistettynä aerobiseen liikuntaan ja kestävyysliikuntaan pitää lihaksista hyvää huolta ja rasva palaa pikkuhiljaa pois. Muista liikkua joka päivä. Vaihtele treeniä. Pidä viikossa myös taukopäivä.

Entäs jos taas retkahtaa pikadieettiin? Monet asiat maailmassa ovat houkuttelevia, muista että jos joku asia vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole sitä. Palaa takaisin terveellisen ruokavalion pariin ja noudata säännöllistä liikuntaohjelmaasi. Paino putoaa kyllä kun et petä itseäsi. Ole rehellinen itsellesi, niin kehosi on sinun paras kaverisi. Rakasta itseäsi.

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: