Nitraatit, nitriittit ja nitrosamiinit ruuassa

Kaikkia otsikossa mainittuja aineita on ravintoaineissa ihan luonnostaan. Nitraatteja on juurikasveissa, juomavedessä, juustossa, kalasäilykkeissä. Nitriittejä käytetään lisäaineena lihajalosteissa ja eineksissä. Suolistobakteerit ja muutkin bakteerit muuttavat nitraatteja nitriiteiksi. Jos nitriitit yhdistyvät typpiyhdisteisiin tuloksena on nitrosamiineja. Nitrosamiinit taas ovat voimakkaita solumuutoksia aiheuttavia aineita. Solumuutokset voivat olla syöpää. Nitrosamiinit yhdistetään usein ruokatorven, mahalaukun ja virtsarakon syöpään.
Ei kuitenkaan mitään hätää, jos syöt C-vitamiinia sisältäviä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. C-vitamiini estää nitriitin muuttumista nitrosamiiniksi ja neutraloi nitraatti- ja nitriittiyhdisteitä. C-vitamiinista on hyvä muistaa että se tuhoutuu helposti joutuessaan tekemisiin ilman kanssa, eikä kestä pitkää keittämistä. Syö C-vitamiinipitoiset kasvikset mahdollisimman tuoreina ja paloittele ne vasta ennen tarjoilua tai syömistä. Älä säilö kasviksia jääkaapissa liian pitkään, C-vitamiini katoaa täysin jo 2 viikossa.
Luonnollinen C-vitamiini imeytyy elimistöön keinotekoista paremmin, joten suosi elävää ruokaa.

Avainsanat: , , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: