Vihanhallintaa

Kuuma ilma saa ihmiset tuntemaan olonsa tukalaksi ja jos vihaa on patoutunut jo useamman vuoden ajalta ollaan lähellä räjähdyspistettä.  Oma olo ja tunne-elämä ovat monille ihmisille hankalia asioita. Niitä ei opeteta kouluissa eikä kotona. Psykologian kurssilla asia käydään yleensä melko nopeasti läpi ja siirrytään muihin aiheisiin.

Toisaalta kiukku ja viha pitäisi purkaa, mutta se missä ja miten kiukun purkaa vaatiikin jo taitoa. 

 Ihmisillä on  erilaisia reaktiotapoja kiukuunsa. Siinä missä yksi räjähtää sekunnin murto osassa, toinen haluaa keskustella asiat halki ja kolmas ryömii jonnekin piiloon ettei vaan näyttäisi kiukkuaan. Räjähtävissä tyypeissäkin on eroja, yksi räjähtää sanallisesti, toinen tarttuu heti kättä pitempään ja kolmas poistuu paikalta ovet paukkuen.  Keskustelua haluavatkin voidaan jakaa alatyyppeihin, osa haluaa kertoa heti rehellisesti mikä on pielessä ja miksi hän on kiukkuinen, toinen kaivelee kaikki  vanhat asiat aina kumminkaimoja myöten ja antaa tulla täyslaidalta, kolmas puhuu ihan muista asioista kuin siitä mikä kiukuttaa ja antaa ”vihjeitä”. Mitä tulee poisryömintään, tämä vihanhallintatapa on hankalin, sillä siinä vihaa ei käsitellä ollenkaan. Se jää jonnekin pääkopan sisälle hautumaan, kunnes sitten tulee se viimeinen korsi kamelin selkään ja sitten lähtee mopo metsikköön. Henkilö voi masentua vakavasti, suunnata vihansa viattomiin sivullisiin, sukulaisiinsa tai itseensä. Pahimmassa tapauksessa tulee ruumiita.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa käsitellä vihaa ja kiukkua. On olemassa kuitenkin monta väärää tapaa. Näistä vääristä tavoista saavat iltalehdet otsikkoja. Kiukun ja vihan käsittelyssä on avainasemassa kiukun ja vihan kohde. Vihaa ja kiukkua ei ole helppo ottaa vastaan, saati sitten pystyä käsittelemään asia niin että tilanne ei karkaa käsistä. Usein kiukunpurkauksen kohde haluaa antaa samalla mitalla takaisin, kääntää selkänsä tai poistua paikalta. Kuinka moni pystyy rauhoittamaan kiukustuneen henkilön ja saa hänet keskustelemaan järkevästi astiasta? Tämä on joskus täysin mahdoton tehtävä, siksi kiukustuneen tai vihan vallassa olevan olisi hyvä ajatella nämä 8 kohtaa jo ennen kuin kiukun-  tai vihanpuuska iskee.

  1. Laske kymmeneen. Mieti samalla mikä sinua suuttuttaa. Ole rehellinen.  Kerro mikä sinua kiukuttaa, yritä olla asiallinen.
  2. Älä leiki mykkäkoulua ja paisko esineitä tai ovia. Ilmeet ja eleet eivät myöskään auta asiaa. Sinun on avattava suusi puhumiseen ja aluksi hyvä olisi kertoa että olet vihainen. Sen jälkeen pieni hengitystauko – muutama sisään ja ulos -hengitys ja sitten kerro asiasi mahdollisimman rauhallisesti.
  3. Älä anna vihasi patoutua. Mieti miksi viha nousi juuri nyt. Laukaisiko joku asia menneisyydestä vihantunteen. Tapahtuiko sama aiemmin. Muistele miten silloin kävi. Jos kävi huonosti, nyt on aika tehdä asiat toisin. Voit olla rehellinen ja kertoa että aikaisemmin vastaava tilanne aiheutti jonkun reaktion ja että nyt pyrit hillitsemään itsesi. Kerro kuitenkin miksi olet vihainen ja pyri selvittämään asia rauhallisesti.
  4. Älä mollaa tai loukkaa  toista ollessasi vihainen. Asiat voivat riidellä keskenään, ihmiset ovat yleensäkin eri mieltä mitä ihmeellisemmistä asioista, älä vie vihaasi ja kiukkuasi henkilökohtaiselle tasolle. Ihminen voi laukoa mitä hyvänsä tyhmyyksiä, mutta ei häntä tyhmäksi kannata sanoa. Muista että asia on asia, ihminen on ihminen ja näitä ei saa sotkea keskenään. Ihminen voi olla vaikka kuinka mukava, hän on vaan eri mieltä. Se ei tee hänestä huonompaa tai parempaa.
  5. Älä kehittele riitoja. Jos sinulla on paha olo, kerro siitä. Älä  syyttele toisia pahasta olostasi. Kaikilla on joskus paha olo. Se ei kuitenkaan oikeuta sinua tekemään jotain peruuttamatonta muille tai itsellesi, jos sinulla on paha olo. Kerro rehellisesti asiat. Kerro se mistä olet oikeasti vihainen, älä syyttele  toisten tekemättömiä töitä tai kotona perhettäsi. Jos syynä on oikeasti tekemättömät työt tai perhe, siitäkin voidaan keskustella asiallisesti.
  6. Älä tunne syyllisyyttä siitä että olet vihainen. Kaikki ovat joskus vihaisia. Elämässä ei aina saa sitä mitä haluaa.  Mieti mistä syyllisyys kumpuaa. Älä alistu vaan kerro että olet vihainen. Vihaisuus on ihan sallittu tunne. Sinä et mene rikki vaikka olisit vihainen. Opettele ilmaisemaan tunteesi vapaasti. Toiset eivät loukkaannu siitä kun sanot olevasi vihainen tai vaikka joskus näyttäisitkin vihaiselta.
  7. Muista että kun olet vihainen, se on hetkellinen ohimenevä tunne. Jos olet vihainen läheisillesi muista kertoa että rakastat heitä, vaikka oletkin nyt vihainen. Yritä purkaa kiukkusi rakentavasti.
  8. Älä peitä kiukkuasi hymynaamion taakse. Teet vain itsellesi karhunpalveluksen.  Jähmetetty viha saa sinut jähmettymään muutenkin. Kasvoistasi tulee naamio, se ei enää kerro todellisia tunteitasi. Naisten viha muuttuu helposti suruksi, kasvoille jää surullinen ilme. Miesten vihasta tulee  kiukkua ja kasvoille jää kiukkuinen ilme. Muutkin tunne-tilat ovat mahdollisia vihan kätkemisessä. Yritä opetella eroon tästä tavasta ja vapauta itsesi kokemaan myös viha. Usein tämä tapa on lapsuudesta opittu ja siitä eroonpääsy vaatii taistelua itsensä kanssa ja jatkuvaa opettelua.

Muista että ihmiset ovat inhimillisiä olentoja, heillä on tunteet. Monet tunteet voi jakaa toisten kanssa ja  tuntea läheisyyttä. Viha on hankalasti jaettava tunne, joten sitä on parempi analysoida niin että viha katoaa ja sen tilalle saa nostettua myönteisempiä tunteita. Oma tapansa vihastua on hyvä tuntea ja joskus rajoittaa itseään  ettei purkaisi suuttumustaan väärin ja väärässä paikassa.

Kesällä on hyvä juoda vettä ja pitää kehonsa viileänä, se auttaa ehkäisemään tunteiden kuumenemista.

Mainokset

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: