Olkapäävammasta toipuminen

Olkapäävamma voi olla hankala tapaus. Itselläni on kokemusta olkapäävamman hyvin hitaasta paranemisesta. Se kesti ja kesti ja kesti. Kipua ja särkyä 2 vuotta ja sen jälkeen olkapää onkin toiminut ilmapuntarina, kertoen milloin tulee sade syksyllä/keväällä/talvella ja milloin ilma muuttuu kylmemmäksi ympäri vuoden.
Olkapäävamman kanssa oppii elämämään ja olkapään saa hyvään kuntoon, mutta se vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Täysin terveeksi en usko olkapääni koskaan tulevan (ilmapuntariominaisuus lienee pysyvä tila). Onnekkaita ovat ne joiden olkapää paranee täysin.
Kun lihas- ja nivelvauriot ovat parantuneet on aika aloittaa olkapään kotikuntoutus:

  • kävele runsaasti, olkapää saa hyvää jumppaa kun käsi heiluu itsekseen kävelyn tahdissa. Itse aloitin kuntoutuksen kävelyllä, olkapääni oli täysin halvautunut vielä siinä vaiheessa. Lähes vuoden käveltyäni sormiin alkoi palata tunto ja käsi alkoi hieman liikkua. Askelmittari näytti 10 000 – 17 000 askelta päivässä. Olkapää sai yhtä monta heilautusta. Erinomaisen hyvää jumppaa. Siinä vaiheessa kun olkapäähän iskee sairaan kova kipu, hermot alkavat toimia ja paraneminen alkaa. Jatka kävelyä siitä huolimatta. Niin minäkin tein.
  • Kun käsi alkaa liikkua on aika aloittaa sormijumppa. Puristelin tennispalloa että sain sormiin voimaa ja sormet toimimaan. Puristelin niin kauan kuin jaksoin aina kerrallaan tunnin välein, kun en kävellyt ja joskus kävellessäkin.
  • Vaikka käsi ei vielä liiku olkapäästä on hyvä liikuttaa kättä passiivisesti. Sidoin hyppynarun ranteeseen, makasin lattialla selällään ja kiskoin kättä kohti päätä.  Sattuu, mutta tee liike silti. Toistin liikettä 3-5 kertaa päivässä.
  • Kun käsi menee narun avulla jo pään taakse on aika aloittaa lihasten vahvistaminen. Sidoin käteen rannepainon tarranauhalla ja liikutin kättä niin pitkälle kun se itsestään meni ja loput kiskoin narun avulla. Sattuu ja  lihaksia kirvelee, mutta jatka silti. Toistin liikettä 3-5 kertaa päivässä.
  • Kun käsi menee itsekseen pään taakse on aika aloittaa painoharjoittelu. Aloitin pienillä 1 kg käsipainoilla (pyykinhuuhteluainepullo, johon on laitettu sopiva määrä vettä) ja lisäsin painomäärää sitä mukaan kun lihakset vahvistuivat.  2 kertaa päivässä aamun illoin.
  • Kun käsipainon paino on jo 5 kg on aika aloittaa joogan harrastaminen. Lisää notkeutta käteen ja avaa liikeratoja yläselässä ja rintakehässä. Kerran päivässä 45 min ajan.

Tällä hetkellä käsi ja olkapää toimivat fyysisesti loistavasti. Kädessä on voimaa (10-15 kg käsipainot käytössä), kaikki sormet toimivat (marjojenkeruu oniistuu hyvin) ja käsi liikkuu kaikkiin suuntiin. Lääkäri ei antanut olkapäälleni mitään toivoa. Halvautunut on halvautunut (, kunnes toisin todistetaan.)

Jos olen ihan rehellinen, niin olkapäävamma on parasta mitä minulle on tapahtunut fyysisellä puolella. Ilman käsivaurioita olisin nyt 150 kg painava sohvaperuna. Olkapäävamma pakotti harrastamaan liikuntaa ja kokeilemaan omia rajojaan ja ylittämään ne. Kaikessa löytyy se positiivinenkin puoli.

Mainokset

Avainsanat:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: