Krooniset kivut

Maassamme on paljon ihmisiä, joilla on jatkuvia kipuja. Syitä kipuihin on monia. Osa turruttaa kipuaan särkylääkkein, osa turruttaa  muuten ja pieni osa puree hammastaan ja yrittää kestää. Jossain vaiheessa kivulle tekee mieli antaa periksi ja lopettaa vastaan taisteleminen. Sairaalla ihmisellä on vaikeaa, häntä ei aina automaattisesti uskota, vaan hänet leimataan luulosairaaksi. Siksi hoitoa ei aina ole saatavilla ja hoitoon pääsystäkin joutuu taistelemaan. Jos käy vielä niin että hoito ei pure ja kivut eivät häviäkään, tilanne alkaa olla vaikea.
Mitäpä jos ottaisi asiaan uuden asenteen? Mitäpä jos minä itse olisinkin vastuussa omasta hoidostani ja kivustani? Mitäpä jos en sysäisikään vastuuta lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle? Jospa passiivisen potilaan aika on ohitse ja on aika olla aktiivinen itsensä hoitaja. Ajatus voi aluksi tuntua vieraalta ja hieman pelottavaltakin.
Miten edetä:

  1. Tutustu omaan tilanteeseesi huolellisesti.  Lue kirjoja, seikkaile netissä, kerää kaikki lääketieteellinen tieto asiasta, mitä on julkaistu, seuraa meneillään olevia tutkimuksia. Tutustu myös sinusta tehtyihin hoitoraportteihin. Sinulla on oikeus pyytää lääkäriltäsi kaikki sinusta kirjoitettu materiaali kirjallisena. Käy kaikki huolellisesti läpi.
  2. Tutustu eri hoitomahdollisuuksiin. Nykyään hoitojen kirjo on valtaisa. Käy läpi lähelläsi olevat hoitolaitokset, sairaalat, yhdistykset, järjestöt. Tutustu myös vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin ja täydentävään lääketieteeseen. Keskustele ihmisten kanssa ja kokeile eri vaihtoehtoja.
  3. Mieti myös henkisen avun mahdollisuuksia. Ruumis ja sielu kulkevat käsi kädessä. Voit hyötyä myös psyykkisestä avusta.
  4. Pyri liikkumaan kivun sallimissa rajoissa. Jos liikunnan harrastaminen on sinulle vierasta, pyri löytämään liikuntaryhmä, joka on tarkoitettu kroonisesta kivusta kärsiville.  Kun opit alkeet ja tutustu eri lajeihin sinun on helpompi edetä itseksesi. Ryhmästä saa tukea ja tapaa toisia samassa asemassa olevia.
  5. Luo itsellesi auttajaryhmä. Keskustele eri terapeuttien, lääkäreiden ja muiden auttajien kanssa. Pyri siihen että ryhmä voi kommunikoida keskenään vapaasti niin että sinä osallistut keskusteluun yhtenä asiantuntijana, etkä vain hoidon kohteena. Sinä olet kipusi paras asiantuntija.  Mitä enemmän tiedät kivustasi, hoidostasi ja hoitomahdollisuuksistasi, sitä paremmin sinulla on mahdollisuus saada apua kroonisiin kipuihisi.
  6. Älä jättäydy uhriksi tai passiiviseksi sivustaseuraajaksi. Mene aktiivisesti asioihin mukaan. Joskus asioihin osallistuminen saa kivun unohtumaan. Kipu voi olla sinussa, mutta sinun ei tarvitse olla kivussa. Kuuntele kipuasi tiettyyn rajaan saakka, mutta älä mene mukaan kipuun. Kipu muistuttaa olemassaolostaan ja sillä on tarkoitus. Älä anna kivun estää sinua täyttämästä omaa tarkoitustasi. Olet tärkeä ja sinulla on tarkoitus, jonka nimi on ELÄMÄ.
Advertisements

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: