Lapsen normaalipaino on riippuvainen perheen arjesta

Eivät vain aikuiset, vaan myös lapset ovat ylipainoisia. Tosin Suomessa onneksi aikuisten ylipainoisuus on kääntynyt hienoiseen laskuun.
Mitä aikaisemmin lapsen ylipainoon puututaan muuttamalla lapsen ruokailutottumuksia terveellisimmiksi ja lisäämällä liikuntaa ja muuta aktiviteettia lapsen elämään, sen helpommalla lapsi pääse aikuisena.
Tässä pari vinkkiä:

  • Luo lapselle terve suhde ruokaan. Älä koskaan lahjo, lohduta tai palkitse lasta ruualla. Ruoka on elimistön ravitsemista ja elimistön terveyttä varten.
  • Yritä pitää lapsi erossa roskaruokamainoksista. Älä kannusta lasta syömään roskaruokapaikoissa. Matka mäkkärille ei ole lapsen etu, vaan haitta. Haitta alkaa näkyä hyvin pian lapsen lihomisena.
  • Valmista ruokaa itse ja opeta lastakin valmistaamaan ruokia siinä samalla. Opeta lapselle mitkä ruuat ovat terveellisiä ja mitkä eivät.
  • Opeta lapsi erottamaan ”herkut” oikeasta ruuasta. Korosta sitä että herkkuruuat kuuluvat juhliin ja että ne eivät ole jokapäiväistä ruokaa.
  • Unohda karkkipäivät. Karkki ei ole asia, jota syödään joka päivä. Karkit ovat myös juhlaruokaa ja niitä syödään harvoin ja vähän.
  • Ota selvää millaista ruokaa lapsen päiväkodissa tai koulussa tarjotaan. Puutu siihen jos ruoka ei ole terveellistä. Älä anna lapsellesi syödä ruokaa, joka sisältää paljon rasvoja, sokeria ja lisäaineita. Katso päiväkodin ja koulun ruokalistaa silloin tällöin ja ota selvää mistä ruoka tulee koululle ja millaisessa muodossa.
  • Ota selvää onko koululla limu- tai/ja karkkiautomaatteja sekä myydäänkö lapsille koulussa karkkia, pullaa ja  limsaa vai saavatko he terveellisiä välipaloja. Puutu asiaan tarvittaessa. Seuraa myös lapsesi rahankäyttöä, menevätkö rahat sokeriin.
  • Kannusta lastasi harrastamaan liikuntaa ja leikkimään aktiivisia leikkejä. Pidä huoli että tietokoneen ääressä ei istuta tuntitolkulla, vaan välillä tehdään jotain aktiivisempaa.
  • Ota lapsi mukaan omiin liikuntaharrastuksiisi ja harrastakaan liikuntaa koko perhe. Lapsi oppii katselemalla ja tekemällä.
  • Pitäkää lomat aktiivisina ja liikkukaa lapsien kanssa vapaa-aikoihina mahdollisimman paljon.
  • Älä laita lasta ”laihdutuskuurille”, vaan terveellistä hänen ruokaansa, samalla kun terveellistät muun perheen ruokaa.
  • Älä koskaan ole laihdutuskuurilla lapsen nähden. Muutoin lapsi oppii aivan väärän tavan hallita painoaan. Jos itselläsi on ylipainoa, muuta elämäntapasi terveellisemmiksi.
  • Älä koskaan mollaa itseäsi ja ylipainoasi  lapsen kuullen, äläkä lapsen painoa. Huono itsetunto ei tuo normaalipainoa. Kannusta lasta terveellisempään suuntaan ja mene sinne itsekin.

Lapsen normaalipaino lähtee perheen normaalista arjesta.

Mainokset

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: