Mikä ihmeen GI?

Jo vuosia on puhuttu GI:stä ja glykeemisestä indeksistä. Mitähän sillä tarkoitetaan?
Alunperin GI suunniteltiin auttamaan diabeetikkoja selviämään verensokerinsa kanssa. Glykeeminen indeksi kertoo miten nopeasti hiilihydraattipitoinen ruoka pilkkoutuu elimistössä ja vapauttaa sokerit verenkiertoon. Jos elintarvikkeella on korkea GI-arvo, se nostaa verensokeria nopeasti ja elimistö vapauttaa nopeasti insuliinia, jotta sokeri saadaan elimistön käyttöön nopeasti. Tästä seuraa myös se että keho alkaa muokata hiilihydraateista rasvoja nopeasti. Tämä oli teoriaa.
Käytännössä asia ei ole ihan näin yksioikoinen. GI-arvo pohjautuu siihen että ruoka syödään tyhjään vatsaan. Siispä jos olet juuri syönyt ja massu on täynnä sulamassa olevaa ruokaa ja syöt korkean glykeemisen indeksin omaavia ruokia, ne eivät pilkkoudukaan niin nopeasti.
Aterian koko, rasvan määrä ruuassa ja millaisia ruokia syödään yhdessä vaikuttaa siihen mitä ihmeytyy ja missä järjestyksessä.
Monet ruuat ovat terveellisiä, vaikka GI-arvo on korkea. Osa ruuista, joilla on matala GI-arvo eivät ole terveellisiä. Vertaa porkkanoita (korkea) ja nallekarkkeja (matala).
Hiilihydraatteja on olemassa monenlaisia. Kokojyväviljassa on hiilihydraatteja, mutta myös paljon kuituja, jotka auttavat pitämään kylläisenä ja saavat vatsan toimimaan. Sitten on olemassa raffinoidut hiilihydraatit, joita on makeisissa, valkoisessa leivässä ja valkoisessa sokerissa…

Advertisements

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: