Miten saada vitamiinit säilymään ruuassa?

  • Paras konsti on syödä ruoka mahdollisimman tuoreena. Kaikki käsittelyt hävittävät vitamiineja ruuasta.
  • Keittäminen on tuhoisaa vesiliukoisille vitamiineille, ne liukenevat keitinveteen. Siksi höyryttäminen, painekeittäminen tai uunikypsennys on parempi vaihtoehto. Jos keitinvesi ei ole peräisin sienistä tai myrkyllisiksi luokitelluista elintarvikkeista, sen voi yleensä käyttää ruuanlaittoon, samalla saa vitamiinit talteen.
  • Ruuan pitäminen lämpimänä tai uudelleen lämmittäminen lisää vitamiinikatoa.
  • Tee annoksia, jotka syöt samalla kertaa ja mahdollisimman pian. Suosi keittoruokia ja pataruokia, joissa keitinliemi, jonne vitamiinit ovat liuenneet säilyy.
  • Jäähdytä mieluummin ruoka nopeasti ja säilytä kylmässä, kuin pidä jatkuvasti lämpimänä.
  • Leikkaa vihannekset ja juurekset juuri ennen tarjoilua tai juuri ennen valmistamista. Happi tuhoaa C-vitamiinia, B1-vitamiinia ja foolihappoa helpommin kuin ruoka-aine on paloiteltu (suuri pinta-ala).
Advertisements

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: