Auttaako GI (glykeeminen indeksi) laihdutuksessa?

Yhdysvalloissa  Minnesotan yliopistossa Minneapoliksessa on tutkittu miten glykeemiseen indeksiin pohjautuva dieetti vaikuttaa painonpudotukseen. Tutkimukseen osallistui 3 ryhmää. Kaikkiin ryhmiin kuului terveitä, mutta ylipainoisia henkilöitä. Kaikien koehenkilöiden syömä kalorimäärä pidettiin samana, niin että muodostui 750 kalorin vajaus päivää kohti. Koehenkilöt noudattivat dieettiä 12 viikkoa.
Ensimmäisen ryhmän dieetti koostui 60%:sti korkean glykeemisen indeksin omaavista hiilihydraateista (kuten vaalea leipä ja maissihiutaleet). Toisen ryhmän dieetti käsitti 60%:sti matalan glykeemisen indeksin omaavia hiilihydraatteja (kokojyväviljaa, ruisleipää) ja kolmas ryhmä söi ruokia, joissa oli vähintään 40% rasvaa ja korkean glykeemisen indeksin omaavia hiilihydraatteja.
Tulokset: Kaikki ryhmät pudottivat painoaan 9-10 kg eli mitään suuria eroja ei syntynyt. Näyttäisi siltä että ruuan kalorimäärällä on enemmän vaikutusta painonpudotuksessa kuin glykeemisellä indeksillä. Glykeemisen indeksin hyväksi on sanottava että, insuliiniherkkyys parani koeryhmällä, joka noudatti matalan glykeemisen indeksin dieettiä. Joten ainakin yksi ryhmä vähensi sokeritaudin riskiään.

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: