Miten torjua syys-, talvi- ja kevätmasennus?

Syksy tulee yöt pitenevät ja päivät lyhenevät. Monille syksy on raskasta aikaa – masentaa. Talvi ehkä hieman helpottaa kun tulee lunta ja valoisampaa. Joskus kevään kirkkaus taas masentaa. Mikään ei ole hyvin.
Silti pitäisi jaksaa käydä töissä tai koulussa ja selviytyä arjesta. Peiton alle ei voi hautautua iäksi. Mistä saada energiaa jaksaa pitkä pimeä talvi?

  • oleile mahdollisimman paljon ulkona.
  • tee aamulenkki, vaikka pimeää onkin – se piristää päivää
  • tee iltalenkki, lyhytkin riittää, se saa sinut nukkumaan paremmin ja aamulla ei ole niin väsynyt
  • harrasta liikuntaa muutenkin
  • oleile mahdollisimman paljon valossa päivän valoisaan aikaan, jos tämä ei ole mahdollista harkitse kirkasvalolampun hankkimista. Eniten hyötyä kirkasvalolampusta on keskipäivällä. Jos kirkasvalolamppua ottaa muihin aikoihin vuorokausirytmi voi mennä sekaisin, jos olet valoherkkä ihminen.
  • pidä syys-, talvi- ja kevätpaasto, elimistö puhdistuu ja saat lisää energiaa
  • syö terveellisesti, paljon vitamiinipitoisia kasviksia ja hedelmiä, pidä huolta että saa tarpeeksi C-vitamiinia
  • kiinnitä huomiota elintapoihisi, onko jotain mitä voit karsia (tupakka, alkoholi, kahvi, karkit jne.)
  • tapaa ystäviä ja tutustu uusiin
  • aloita uusi harrastus
  • katse hauskoja elokuvia ja lue iloisia kirjoja
  • tee jotain mikä poikkeaa tavanomaisista rutiineistasi aina silloin tällöin

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: