Millä liikuntamuodolla laihtuu nopeiten?

Kaikki liikuntamuodot laihduttavat. On syytä muistaa että laihduttaminen ei ole mikään kilpailu (paitsi TV:ssä valmentajan valvovien silmien alla) ja liian nopea laihtuminen vie voimat, väsyttää ja altistaa tulehdustaudeille. Elimistön rasvakudokseen kertyneet kuona-aineet ja myrkyt lähtevät myös liikkeelle kun rasvakudos hupenee, tällä voi olla vaikutusta elimistön puhdistusjärjestelmien (maksa, munuaiset, lymfakierto) toimintaan. Kuormitusta tulee elimistölle liikaa. Kuormitusta voi tulla liikaa myös ylipainon ansiosta ja liian räväkkä aloitus voi aiheuttaa ruumiinvammoja. Rauhallinen laihdutus liikunnan ja ruokavalion pysyvien muutosten avulla takaa paremmat ja kestävämmät tulokset.

Asiaa on kuitenkin tutkittu ja todettu että monipuolinen liikunta (triathlon; juoksu, pyöräily, uinti) laihduttaa nopeiten. Kestävyyslajeissa (hiihto, soutu, juoksu, uinti, pyöräily) energiaa palaa ja kun harrastaa useita eri lajeja, ei pääse kyllästymään ja vammautumaan niin helposti. Valitse sellaiset lajit, joita sinun on helppo harrastaa – aluksi. Myöhemmin kun kunto kasvaa ja paino on pudonnut sekä nivelet ja lihakset vahvistuneet keho kestää paremmin rajutkin urheilulajit.

Paino pysyy kurissa vain kun ravinto- ja liikuntatottumukset ovat pysyvät.

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: