6 tapaa saada mielenrauha ja rentoutua

Rentoutuakseen tarvitsee mielenrauhaa ja jos ei ole mielenrauhaa ei voi rentoutua. Jos koko ajan joku kalvaa mielessä ihminen ei rentoudu, vaikka mitä tekisi. Jos rentutuminen on vaikeaa sitä voi opiskella – vaikkapa itsekseen.

Etsi rauhallinen paikka. Tämä on aloittelijalle hyvin tärkeää. Ne, jotka taitavat rentoutumisen taidon pystyvät rentoutumaan vaikka keskellä tulipaloa. Mitä en suosittele.

  1. Hengitys. Keskity hengitykseen. Kuuntele miten se virtaa sisään ja ulos. Ala sitten vähitellen pidentää uloshengitystä. Jatka tätä niinkauan kuin se hallitusti ja ponnistelematta onnistuu. Hidasta hengitysrytmiä pikkuhiljaa. Rauhallinen hengitys tuudittaa kehoa rentouden tilaan.
  2. Keskity. Kun ihminen pysähtyy hänen aivonsa usein eivät teekään niin, vaan stressaavan tilanteen jälkeen aivot alkavat käsitellä asioita, mieleen nousee kaikenlaisia ajatuksia. Sen sijaan että olisit ajattelematta yhtään mitään. Mikä ei yleensä onnistu. Keskitä huomiosi johonkin. Se voi olla esine, laulu, runonpätkä, sana, vaativa tehtävä tai harrastus, mikä hyvänsä, joka saa sinun kaiken jakamattoman huomiosi.
  3. Vähennä ulkoisia häiriötekijöitä. Sulje TV, puhelin ja himmennä valoja. Käännä tehokkuuttasi pienemmälle.  Muista että ulkoinen tyyneys, lisää myös sisäistä tyyneyttä.  Rauhallisuus luo rauhaa. Rauhallinen tunnelma lisää kykyäsi rentoutua.
  4. Korvaa negatiiviset ajatukset positiivisilla. Seuraavan kerran kun mieleesi nousee negatiivisia ajatuksia, käännä ne positiivisiksi.  Ajattelu vaikuttaa kaikkeen toimintaasi. Pelko ja masennus ovat usein omia luomuksiasi, yritä luoda itsesi niistä pois. Käytä mielikuvitustasi ja vie ajatuskuvio pidemmälle positiiviseen suuntaan. Ajatusten ei tarvitse olla tosia, kuvitelmat toimivat hyvin.
  5. Naura niin että maha hytkyy.  Paras keino lievittää stressiä on nauru.  Tapaa hauskinta ystävääsi,  katso hauska elokuva, lue hauska kirja, etsi hauskuutta elämästäsi… Pyri nauramaan useita kertoja päivässä ja jos ei muuten onnistu pyydä jotakuta kutittamaan.
  6. Anna anteeksi. Anna anteeksi itsellesi ja anna anteeksi muille. Unohda menneet ja keskity nykyhetkeen. Aloita pienistä asioista ja anna anteeksi koko sydämestäsi ja sielustasi. Olosi helpottuu.
  7. Harjoittele, harjoittele ja harjoittele.  Huippupianistiksi ei yleensä synnytä, lahjoja on kaikilla, mutta vain kova harjoittelu tekee mestarin.  Aina ei suju hyvin, älä anna sen häiritä. Huomena sujuu yleensä jo paremmin ja ylihuomena vielä paremmin. Toista harjoitukset tarvittaessa.

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: