Mäkijuoksutekniikka

Hyvä keino kohottaa kuntoa nopeasti on juoksennella mäkiä ylös ja alas tai valita sellainen juoksulenkki, jossa on mäkiä. Kuitenkin, jos tekniikka on väärä voi saada muutkin kuin jalkalihakset kipeäksi. Jos vasta aloittelet juoksua on parempi pysyä aluksi ihan tasamaalla, että polvet, lantio ja selkä vahvistuvat ensin, ja jos lenkillä on mäkiä, niin kävellä ne ylös ja alas.
Kun vartalon ja jalkojen lihakset ovat tarpeeksi vahvat ja kestävät, tekniikalla ei yleensä ole niin suurta väliä, kuitenkin… Ylämäkeen mentäessä voi olla hyvä hieman laskea vartalon painopistettä, kumartumalla hieman eteenpän, ettei lennä selälleen. Alamäessä liikkeiden hallinta on vielä tärkempää. Mäki ei saa viedä juoksijaa. Askelpituutta voi olla hyvä hieman lyhentää ja unohtaa eteenkallistuminen, muuten on pian nenä verillä. Älä kuitenkaan kallistu liikaa taaksepäin, muutoin kantapäät iskeytyvät liian kovaa maahan ja siitä seuraa kantapäiden kipeytyminen ja jos tasapaino on huono kaatuminen. Pyri mahdollisimman rentoon ja luonnolliseen juoksuasentoon. Jarruta pohjelihaksilla. Askeltekniikka on sama kuin tasaisella maalla juostessa. Pidä keskikehon lihakset hallinnassa ja hengitystekniikka hyvänä.
Erityisen tärkeäksi juoksutekniikka muodostuu jos juoksee jyrkkiä mäkiä. On syytä muistaa että ihan kaikkia mäkiä ei ole tarkoitettu alasjuostaviksi.

Advertisements

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: