Liikunta ja kuukautiskivut

Kun kuukautiset alkavat kohdun limakalvo vapauttaa prostaglandiineja, joiden tehtävänä on supistaa kohdun lihaksia niin että limakalvo irtoaa ja poistuu. Osalla naisista prostaglandiineja muodostuu liikaa ja kun ne pääsevät verenkiertoon, ne vaikuttavat myös ympäröivien elimien kuten mahalaukun, virtsarakon ja suolen seinämien lihaksiin. Osalla naisista tästä seuraa jopa ripulia, ummetusta tai pahoinvointia. Useimmiten kuitenkin vain kivuliaita supistuksia kohdussa. Kuukautiskivuista kärsivien naisten prostaglandiinipitoisuudet voivat olla jopa 5-7 kertaa suuremmat kuin niiden naisten, joilla kuukautiskipuja ei ole.
Mitä hyötyä liikunnasta sitten on kuukautiskipuihin?

  • liikunta vapauttaa elimistössä beeta-endorfiineja, joilla on kipua lievittävä vaikutus elimistössä
  • liikunta laukaisee lihasjännityksiä (krampit vatsanseudussa)
  • liikunta vilkastuttaa verenkiertoa (ylimääräinen neste poistuu kehosta, kuten myös ylimääräiset prostaglandiinit)
  • liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa (turvotus katoaa, päänsärky helpottaa jne.)

Millaista liikuntaa? Rauhallista, kestävyysliikuntaa. (pyöräily, kävely, hölkkä, vatsatanssi, taichi, jooga jne.)
Liikuntaa on hyvä harrastaa koko ajan, ei vain ennen kuukautisia. Eron huomaat noin 3-6 kuukauden kuluttua.

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: