Kriisistä selviäminen

  1. Hyväksy pintaan nousevat tunteet – ne kuuluvat normaaliin kriisireaktioon.
  2. Käsittele tunteet – mieti miksi tunnet juuri niitä tunteita.
  3. Anna itsellesi aikaa – kriisi on prosessi, joka etenee omaa tahtiaan.
  4. Et ole yksin – monet muut ovat olleet samassa tilanteessa ja selvinneet. Sinäkin selviät.
  5. Puhu, puhu ja puhu – ystävien kanssa tai ammattiauttajille. Kunhan purat itseäsi.
  6. Pidä huolta itsestäsi – liiku, iloitse elämän pienistä iloista, pidä hauskaa, hoida itseäsi.
  7. Älä yritä olla liian vahva – pyydä apua muilta, kun sitä tarvitset.
  8. Ota rauhallisesti – vältä hätäisiä tai epätoivoisia päätöksiä. Mieti asioita rauhassa ja rauhallisesti, älä tee mitään äkkinäistä nyt.

Paranemisvaihe:

  1. Yritä katsoa itseäsi ulkopuolisen silmin ja miettiä oletko oppinut asiasta mitään.
  2. Kohtaa itsesi – vahvuutesi ja heikkoutesi.
  3. Mieti mitä haluat elämältä.
  4. Arvioi mahdollisuuksia kehittyä ja muuttua kriisin myötä.
  5. Aseta lyhyen tähtäimen ja pitkäntähtäimen tavoitteita.
  6. Ole ylpeä itsestäsi ja kyvystäsi selvitä. Pystyt siihen. Askel kerrallaan.
Mainokset

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: