Tunteiden käsittelyn lyhyt oppimäärä itämaiseen tapaan

Paras henkilö käsittelemään sinun tunteitasi on sinä itse.  Aloita pienin askelin ja kun olet itseksesi.  Oli sitten kysymyksessä tunteenpurkaukset auton ratissa, erilaiset pelkotilat, negatiiviset tunteet töissä ja kotona, suru, pelko, arkuus, niin omien tunteittensa kanssa painiminen on energiatasolla yhtä raskasta kuin painisi 250 -kiloisen vastustajan kanssa, joka tuntuu voittavan koko ajan.  Painia voi harjoitella, niin myös tunteiden käsittelyä. Altavastaajaksi omien tunteittensa kanssa ei tarvitse jäädä.

Voit harjoitella silloin kun sinulle parhaiten sopii. Muistele aluksi hetki sitä kertaa kun sinulla viimeksi oli tämä tunnetila, jota aiot nyt käsitellä. Kun tunne löytyy on aika aloittaa:

  • Tunnusta tunteesi. Huomaa ja tunnista se että sisäinen maailmasi järkkyi tämän tunteen ansiosta. Voit tunnustaa itsellesi että olet vihainen, surullinen tai mitä sitten oletkin.
  • Pysähdy. Muista että sinä et ole tämä tunne. Keskity hengittämiseen ja hengittele niin kauan kunnes huomaat että tunne oli vain ohimenevä tila.
  • Maadoita itsesi. Keskity siihen että sinulla on jalat, jotka ovat maassa kiinni, tai jos istut niin keskity sihen että peppu on penkillä. Mieti tätä hetki.
  • Tuo tietoisuus sisinpääsi. Kun olet maadoittunut, vie kätesi keskelle rintakehääsi, kohtaan, joka on keskellä rintalastaa. Saatat tuntea sormiesi alla kipeän kohdan. Kosketa kohtaa kevyesti ja keskity hengittämään sisään ja ulos. Jos ajautus tuntuu hyvältä voit myös hieroa kohtaa kevyesti pyörittävällä liikkeellä, muista kuitenkin hengittää. Jatka hengittämistä muutaman minuutin ajan.
  • Tunteen energian löytäminen. Kun olet löytänyt oikean kohdan rintakehältäsi, keskity jälleen tunteeseen, jota olet käsittelemässä. Missä se tuntuu kehossasi?  Miltä tunne tuntuu? Tämä ei ole mikään analyysi, vaan tutkimusmatka. Annat itsellesi luvan  tuntea tämän kipeän tunteet taustat.  Tunnustele tuntuuko tunne kovalta, piikkiseltä, sykkyräiseltä vai pehmeältä pallolta kehossasi. Minkä värinen tunne on?  Harmaa on usein masennuksen väri.
  • Irti päästäminen. Tässä vaiheessa päässäsi voi kuhista kaikenlaisia ajatuksia. ”Miten hän kehtasi?”, ”Minä aina..” , ”Hän ei koskaan…”, ”Miksi minä..”  Huomaa nämä ajatukset ja anna niiden sitten mennä menojaan. Pidä ajatuksesi tunteessa ja unohda ”kertomus”, johon tunnte liittyy. Älä usko kertomusta, mitä tunteesi sinulle yrittävät syöttää. Kyseessä on vain provokaatio, jolla tunteet yrittävät hämätä sinua.
  • Ota tunteestasi kiinni ja anna sen kadota. Tuo tuo tunne ja väri, miltä tunteesi tuntui kohti rintakehääsi, kohtaan, josta löysit kipeän pisteen.  Kuvittele että rintakehäsi laajenee, hitaasti ja rauhallisesti  ja ottaa sisäänsä tuon tunteen.  Keskity siihen mitä tapahtuu rintakehässäsi. Saatat tuntea pahempaa kipua tai voimakkaampaa kipua tai sitten kipua alkaa pehmetä reunoiltaan ja alkaa muuttua vähemmän tuntuvaksi. Tarkoitus ei ole saada sinua tuntemaan itseäsi paremmaksi, vaan saada sinut muuttamaan suhtautumisesi tätä tunnetta kohtaan. Tarkoituksesi on tutkia tunteen energiaa ja palauttaa tämä energia takaisin sinne mistä se on tullut. Paikkaan mistä kaikki tunteet nousevat.  Voit kuvitella mielessäsi korin, johon keräät tunteen. Tunne ei koske sinuun enään, vaan on korissa. Korin voit palauttaa takaisin maailmankaikkeuteen. 

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: