Olkapään kivut

Kun saavutat keski-iän tai olet sitä vanhempi huomaat että olkapää saattaa yhtäkkiä kipeytyä, vaikka et tekisi mitään kovinkaan ihmeellistä. Kipu voi kestää viikoista kuukausiin, jopa vuosia kun kroonistuu. Voit levitellä olkapäähän  mobilantteja putki tolkulla, mutta kipu ei katoa mihinkään. Voit ottaa kortisonipiikkejä ja puudutuspiikkejä, mutta vaiva senkun pysyy ja pahenee.
Huom! Nyt on kysymyksessä vaiva, joka ei johdu kaatumisesta, äkillisestä liikkeestä tai vammasta, vaan on tullut itsekseen pikkuhiljaa.

Syitä:

  • rasitusvamma (lehtien haravointi, suursiivous tai jokin muu homma, jota et tee jatkuvasti)
  • työperäinen rasitus (samoina toistuvat liikkeet päivästä toiseen)
  • verenkiertohäiriö (paikallaan olevat työasennot, liian vähän liikuntaa, tupakointi, alkoholinkäyttö)

Seurauksia:

  • kudokset tulehtuvat ja paksuuntuvat
  • olkanivel ahtautuu
  • olkanivelen limapussi ärtyy
  • kalsiumia (kalkki) kertyy kiertäjäkalvosimen jänteiden liittymiskohtaan
  • kiertäjäkalvosimen jänteet supistuvat ja repeävät
  • yösärky olkapäässä

Mitä voi tehdä?

Ennaltaehkäise:

  • harrasta liikuntaa, jossa yläkeho ja erityisesti kädet liikkuvat (uinti, jooga, pilates, voimistelu, aerobics,)
  • lopeta tupakointi
  • vähennä alkoholinkäyttöä
  • lisää ruokavalioosi kalaa, inkivääriä, valkosipulia
  • pidä ruokavaliosi monipuolisena ja terveellisenä
  • mieti syötkö liikaa kalsiumia (kalkkia) tai kalsiumpitoisia elintarvikkeita?
  • lepää tarpeeksi

Alkuhoito:

  • aluksi lepoa (sairasloma töistä mikäli työsi vaatii juuri sen käden käyttöä, jossa olkapääkipu on)
  • aluksi särkylääkettä, jos et kestä särkyä
  • aluksi vältä kipua aiheuttavia liikkeitä

Jatkohoito:

-Liikehoito
Kun käsi alkaa kärsiä hiemankin liikuttelua aloita jumppa (käden heilutuksia sivuille, eteen, taakse), kun käsi alkaa liikkua enemmän kokeile sauvakävelyä (varovasti), uintia, joogaa, voimistelua, pilatesta. Pyri liikkeessä kipurajalle asti, mutta älä mene rajasta yli. Aloita varovasti ja etene omaa tahtia. Pyri saamaan käteen lisää liikerataa vähitellen. Älä ole kuitenkaan liian varovainen ja arka. Voi kokeilla myös luontaishoitoja, joissa kättä liikutetaan  kuten jäsenkorjausta tai shiatsua. Muista myös muu liikunta koko keholle.

-Ruokavaliohoito
Lisää ruokavalioon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, rasvaista kalaa, soijaa, vähennä sokeria, lihatuotteita ja liiallista maitotuotteiden käyttöä.

-Lisäravinteet
Niveliä hoitavat lisäravinteet.

Avainsanat:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: