Polvien parhaaksi

Polvien pitäisi kestää koko elämän ajan. Yhä useammat ihmiset joutuvat jossain vaiheessa polvileikkaukseen. Eivätkö polvet kestäkään koko elinikää vai onko polvien käyttöohje hukassa?

  • Kuuntele merkkejä. Polvivammat eivät anna heti merkkejä itsestään ja joskus merkit ovat hyvin vähäisiä. Joskus polvivamma ilmentää itseään viikkojen, kuukausien tai jopa vuosien päästä.  Jos tunnet kipua polvessa –  pysähdy. Mieti mistä se aiheutuu. Pyri selvittämään aiheuttaja ja poistamaan se, jos mahdollista.
  • Kävele jalat suoraan eteenpäin. Polvia pitää kasassa joukko jänteitä. Kun jänteet polvien molemmilla puolilla ovat yhtä vahvat ja samanpituiset polvi toimii optimaalisesti ja polven rustokudokset eivät kulu eivätkä kärsi. Sen sijaan jos kävelet jalkaterät sisäänpäin tai ulospäin, jänteesi venyvät epätasaisesti ja polvilumpio alkaa hangata vasten rustokudoksia. Kehität vuosien myötä polvivamman.
  • Vahvista polvia. Polvia vahvistetaan lihasharjoittelulla ja tasapainoharjoittelulla.  Vahvat lihakset ennaltaehkäisevät polvivammoja ja hyvä tasapaino ennaltaehkäisee  kaatumisvammoja. Kuuntele polviasi tehdessäsi lihasharjoituksia, lopeta jos tuntuu kipua.
  • Varo polvinivelen yliojennusta. Jos polvinivelesi ovat yliliikkuvat, varo polvien ojentamista liian suoraksi. Pidä sen sijaan polvet hieman koukussa kun teet jalan ojennuksia. Jos voimistelet laita pyyhe tai tyyny polvinivelen alle, kun teet liikkeitä lattialla istuen.
  • Varo korkeakorkoisia kenkiä. Kenkämuoti on taas huippukorkeaa, sillä on vaikutusta polviin. Älä käytä korkokenkiä koko päivää, anna jalkojen levätä ja muista venytellä jalat korkkareiden käytön jälkeen. Käytä välillä matalia kenkiä ja kävele myös paljain jaloin. Tee jalkajumppaa.
  • Verryttelet ja venyttele ennen urheilusuorituksia. Jos lonkkien lihaksissa on lihaskireyttä se vaikuttaa myös polviin. Venyttele ja verryttele lonkat ja lantio hyvin, polvetkinvoivat paremmin. Samoin jos nilkoissa on kankeutta se vaikuttaa polviin. Pyörittele ja venyttele myös nilkat hyvin ennen urheilusuorituksia.
  • Vältä nopeita liikkeitä kun jalkasi ovat taivuttettuina polvista. Kun polvi on taivutettuna, se ei aina ole vahvimmillaan. Liian nopeat liikkeet sivusuuntaan tai suuntiin, joihin polvi ei normaalisti taivu, saavat aikaan nivelsiteiden repeämisiä ja muita polvivammoja.  Kun liikut pidä huomio myös polvissa ja siinä millaisessa asennossa olet menossa ja mihin suuntaan. Korjaa asentoa ennenkuin on liian myöhäistä.
  • Älä konttaa. Konttaaminen ja ryömiminen sopii lapsille. Heillä on vielä pehmeät luut. Aikuisilla luut ovat kovia ja ylipainoakin on suurelle osalle aikuisista kertynyt. Jos työsi vaatii konttaamista tai polvillaan olemista, hanki polvisuojukset. Hyvät pehmustetut polvisuojukset. Puutarhatöihin ja siivoamiseen myös.

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: